Home » مقالات » درد کیسه صفرا (یک اندام گوارشی کوچک)

درد کیسه صفرا (یک اندام گوارشی کوچک)

کیسه صفرا یک اندام گوارشی کوچک است که در سمت راست شکم، زیر کبد قرار دارد. برای کمک به هضم صفرا را ذخیره و آزاد می کند. بعید است افراد توجه زیادی به کیسه صفرا خود داشته باشند مگر اینکه شروع به تجربه درد کنند. اگر فردی درد مربوط به کیسه صفرا را تجربه کند، ممکن است بتواند برخی از علائم را در خانه مدیریت کند. با این حال، درد شدید کیسه صفرا ممکن است به مراقبت پزشکی، از جمله جراحی برای برداشتن این عضو نیاز داشته باشد. این مقاله نحوه تشخیص علائم مرتبط با کیسه صفرا را توضیح می‌دهد و درمان‌های خانگی بالقوه و گزینه‌های درمانی پزشکی را تشریح می‌کند.

درد کیسه صفرا چیست؟

اجتناب از برخی غذاها ممکن است به فرد در مدیریت درد کیسه صفرا کمک کند. عملکرد کیسه صفرا ذخیره و تغلیظ صفرا است. صفرا ماده ای است که بدن برای هضم چربی ها در رژیم غذایی افراد استفاده می کند. کبد صفرا را تولید می کند که کیسه صفرا تا زمانی که بدن برای هضم به آن نیاز داشته باشد، آن را ذخیره می کند. در حالت ایده آل، زمانی که فرد غذاهای حاوی چربی می خورد، معده مقداری از غذا را هضم می کند و کیسه صفرا صفرا را برای کمک به هضم ترشح می کند. با این حال، اجزای صفرا به طور خاص، کلسترول و بیلی روبین گاهی اوقات می توانند شروع به تجمع کرده و به لجن کیسه صفرا تبدیل شوند. این تجمع مواد ممکن است منجر به تشکیل “سنگ های” کوچک و سنگریزه مانندی شود که پزشکان آنها را سنگ کیسه صفرا می نامند. در سرتاسر جهان، 5.3 تا 25.0 درصد از مردم، بیماری سنگ کیسه صفرا را تجربه می کنند. در بسیاری از افراد، سنگ کیسه صفرا هیچ علامتی ایجاد نمی کند. با این حال، تقریباً 20٪ منبع قابل اعتماد افراد مبتلا به سنگ کیسه صفرا درد و عوارض را تجربه می کنند. سنگ کیسه صفرا می تواند مانع از ترشح صفرا از کیسه صفرا شود. هنگامی که سنگ ها مانع انتشار آن می شوند، صفرا شروع به برگشت در کیسه صفرا می کند. این تجمع باعث تورم و التهاب کیسه صفرا می شود که می تواند منجر به عفونت و جریان خون ضعیف شود. پزشکان به این وضعیت کوله سیستیت می گویند و درد کیسه صفرا در آن ایجاد می شود. درد کوله سیستیت دارای ویژگی های زیر است:

  • قسمت فوقانی شکم، معمولا در سمت راست را تحت تاثیر قرار می دهد
  • ممکن است به پشت و تیغه شانه راست تابش کند
  • بعد از غذا یا عصرها می آید
  • هنگام نفس عمیق بدتر می شود
  • ناگهانی و اغلب شدید است

یک فرد ممکن است ماهیت درد را به طرق مختلف توصیف کند. آنها ممکن است یک درد گرفتگی، مبهم یا ثابت را گزارش کنند که می تواند تا 6 ساعت ادامه داشته باشد. علائم دیگری که ممکن است همراه با مشکلات کیسه صفرا باشد عبارتند از:

  • نفخ
  • لرز
  • تب
  • حالت تهوع
  • تنگی نفس به دلیل ناراحتی هنگام نفس کشیدن عمیق تر
  • استفراغ

اگر فردی این علائم را تجربه کرد، باید به دنبال درمان فوری پزشکی باشد.

درمان های درد کیسه صفرا

گزینه های درمانی برای درد کیسه صفرا اغلب به شدت درد فرد و احتمال وجود عفونت بستگی دارد.

درمانهای خانگی

اجتناب از غذاهای شناخته شده برای تشدید درد کیسه صفرا ممکن است به کاهش احتمال بدتر شدن درد کمک کند. این غذاها عبارتند از:

  • غذاهای چرب
  • غذاهای پرچرب، از جمله تکه های چرب گوشت
  • غذاهای ادویه دار

اجتناب از این غذاها به کیسه صفرا فرصت استراحت می دهد. مردم ادعا می کنند که درمان های خانگی مختلف می توانند درد کیسه صفرا را تسکین دهند. نمونه هایی از این موارد عبارتند از خار مریم، سرکه سیب و روغن کرچک یا سایر ملین های طبیعی. با این حال، تحقیقات پزشکی زیادی برای حمایت از اثربخشی آنها در درمان درد کیسه صفرا وجود ندارد. اگر فردی درد علامت دار کیسه صفرا را تجربه کند، این احتمال وجود دارد که درد دوباره تکرار شود. به گفته سازمان ملی اختلالات نادر، زمانی که فردی کوله سیستیت حاد را تجربه کند، در صورت عدم برداشتن کیسه صفرا، 29 درصد احتمال دارد که در طی یک سال یک دوره دیگر را تجربه کند. اگر فردی اضافه وزن یا چاقی دارد، کاهش وزن می تواند به کاهش احتمال عود درد کیسه صفرا کمک کند.

داروها

افرادی که معمولاً به دلیل سلامت نامناسب کاندید مناسبی برای جراحی نیستند، ممکن است از داروهای تجویزی برای کاهش درد کیسه صفرا و خطر عفونت بهره مند شوند. پزشک ممکن است برای درمان کیسه صفرا بالقوه عفونی آنتی بیوتیک تجویز کند. یکی دیگر از داروهایی که پزشکان ممکن است برای درمان درد کیسه صفرا تجویز کنند، است. دسته بندی این دارو “تسکین کننده اسید صفراوی” است، به این معنی که می تواند به حل کردن سنگ های صفراوی کمک کند. پزشکان همچنین این دارو را برای درمان سیروز تجویز می کنند. عوارض جانبی احتمالی این دارو شامل خستگی، سردرد، حالت تهوع و افزایش وزن است.

عمل جراحی

کیسه صفرا عضوی نیست که برای زندگی انسان لازم باشد. وقتی فردی مشکلات شدید مرتبط با کیسه صفرا دارد، پزشکان ممکن است برداشتن کیسه صفرا را ایمن‌تر از درمان پزشکی علائم فرد بدانند. دلیل این امر این است که کیسه صفرا عفونی می تواند سوراخ یا پاره شود و محتویات آلوده به شکم نشت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *