Home » مقالات » پنوموناتیس ناشی از دارو

پنوموناتیس ناشی از دارو

تشخیص پنوموناتیس ناشی از دارو تنها در صورت رد سایر بیماری ها مانند عفونت قابل انجام است. بهترین راه برای تشخیص این عارضه استفاده مجدد از دارو و عود مجدد آن است.

ائوزینوفیل ها ممکن است در خون محیطی افزایش یابد. با این حال ، ائوزینوفیل های بالا ، تشخیص پنومونی ائوزینوفیل را رد نمی کنند. این برای لوپوس ناشی از داروی ANA ، ANTIHISTONE A مثبت است. اما مکمل و ضد dsDNA طبیعی می شود.

پنوموناتیس ناشی از دارو

پنوموناتیس ناشی از دارو

ضایعات بافت شناسی شامل موارد زیر است:

1. آسیب آلوئول منتشر: داروهای مشهوری که می توانند این کار را انجام دهند ، آمیودارون وابسته به دوز است که در صورت استفاده از اکسیژن بیشتر دیده می شود. در لاواژ ماکروفاژ فوم ؛ نوتروفیل ها و کمبود ائوزینوفیل ها دیده می شود. داروهای دیگری که می توانند باعث چنین خساراتی شوند سیکلوفسفامید هروئین کوکائین بلومایسین و کاربامازپین را می توان نام برد. در عکس ، ادغام را می توان در مناطق نسبت به وزن بدن انجام داد. در هر دو طرف به صورت همگن یا نامتقارن دیده می شود. در طی یک هفته فیبروز مشاهده می شود. در سی تی اسکن ، بافت نرم منتشر و بزرگ دیواره آلوئول دیده می شود.

۲. پنومونیت بینابینی: متوترکسات و آمیودارون بیشتر باعث NSIP می شوند. طلا و کلرامبوسیل کمتر باعث ایجاد این ضایعه می شوند. در رادیوگرافی ، ضایعات شیشه ای بزرگ و ادغام در قسمت های تحتانی ریه ها پرداخت می شود. در مراحل بعدی ، علائم فیبروز مانند لانه زنبوری و برونشکتازی کششی ظاهر می شود.

3. COP: به عنوان سایه در محیط ریه بین لوب های فوقانی و تحتانی دیده می شود. متوترکسات آمیدارون و بلئوماسین ؛ آمفوتریسین و کاربامازپین باعث این ضایعات می شوند. در مورد بلئومایسین ، ارگانازازیگ گره ای همچنین می تواند باعث پنومونی در قسمت تحتانی ریه شود. در سی تی اسکن مرکز گره ای لوبولار ؛ ادغام با برونکوگرام مشاهده می شود.

4. پنومونی ائوزینوفیلیک: داروهایی مانند داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی. پنی سیلین نیروفورانتوئین و سولفاسالازین. در این بیماری ائوزینوفیل ها و ماکروفاژها در آلوئول جمع می شوند. سایه ها به طور متقارن در اطراف ریه ها دیده می شوند. \

5. خونریزی ریوی: داروهایی مانند سیلکوفسفامید و پنی سیلین می توانند باعث خونریزی ریه شوند. پنی سیلین آمین می تواند باعث سندرم مانند لقاح بعد از یائسگی شود.

6. پنومونی گرانولاسیون: فلوکستین ؛ متوترکسید نیروفورانتوئین و کوکائین می تواند باعث بیماری شود و گره های موجود در ریه ها و بزرگ شدن غدد لنفاوی به مدیاستن تبدیل می شوند.

لاواژ در متوترکسات لنفوسیت دیده می شود.

چند نمونه معروف

1. نیتروفورانتوئین

بیشتر موارد زنان هستند. این ممکن است به این دلیل باشد که عفونت مثانه در زنان بیشتر دیده می شود. میانگین سنی بیماران بین 60 تا 70 سال است. شایع ترین مورد بیماری حاد است و هشتاد درصد موارد را تشکیل می دهد. و از هر 5000 نفر یک نفر دیده می شود.

پاسخ: در موارد حاد ، التهاب بینابینی خفیف با واکنش پنوموسیت II مشاهده می شود. خونریزی و ائوزینوفیل دیده می شود. ائوزینوفیلی در 70 تا 80 ؛ لکوسیتوز با 50٪ و لکوسیتوز و افزایش ESR همراه است.

ب: پنومونیت منتشر بینابینی در موارد مزمن با ضخامت آلوئولار و سازمان ذات الریه دیده می شود. پنومونی مزمن ائوزینوفیلیک و DIP نیز دیده می شود. در این موارد ، گاما گلوبولین 80٪ ، ائوزینوفیلی 44٪ و ترانس آمینازها 30٪ افزایش می یابد. آزمایشاتی مانند ANA ، ANTI SMOOTH MUSCLE Ab ، ANCA به طور متناوب میلوپروکسیداز ممکن است مثبت باشد. ANA در 60٪ موارد مزمن مثبت و فقط در 20٪ موارد حاد مثبت است.

علائم بالینی ذات الریه حساسیت حاد حدود 9 روز پس از شروع دارو اتفاق می افتد. بیمار تب دار تنگی نفس ، سرفه و بثورات پوستی مشاهده می شود. درد قفسه سینه و سیانوز نیز ممکن است وجود داشته باشد. صدای ترک در قسمت تحتانی ریه شنیده می شود

در حالت مزمن ، بعد از شش ماه تا چند سال دوز کم مشاهده می شود. تنگی نفس ؛ سرفه کردن؛ و خستگی دیده می شود تب وجود ندارد. به طور کلی ، علائم بالینی در موارد مزمن کمتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *