Home » دسته‌بندی نشده » علل، علایم و راه های درمان نارسایی کلیه

علل، علایم و راه های درمان نارسایی کلیه

عوامل مرتبط با نارسایی کلیه

بیماری های زیادی وجود دارد که می تواند باعث از بین رفتن کلیه شود که با تشخیص علل، علایم و راه های درمان نارسایی کلیه  میتوان به موقع آن را بهبود بخشید. در این کیان عواملی  مانند:

دیابت: دیابت کنترل نشده و قند خون بالا اغلب باعث آسیب به نفرون کلیه و از بین رفتن عملکرد می شود.

بیماری های عروقی و تنگی شریان کلیوی: این بیماری ها با انسداد خونرسانی به کلیه ها باعث نارسایی کلیه می شوند.

عفونت شدید: عفونت وارد خون می تواند کلیه ها را تحت تأثیر قرار داده و باعث نارسایی حاد شود ، اما اگر عفونت فقط در یک کلیه رخ دهد ، باعث نارسایی کلیه نمی شود زیرا کلیه دیگر به کار خود ادامه می دهد.

علل، علایم و راه های درمان نارسایی کلیه

علل، علایم و راه های درمان نارسایی کلیه

بیماری های خود ایمنی: سیستم ایمنی بدن وظیفه محافظت از بدن در برابر عوامل بیماری زای خارجی و داخلی (مانند سرطان) را دارد ، اما در بیماری های خود ایمنی ، این سیستم شروع به کار بر روی بدن می کند و به بافت های سالم آسیب می رساند. این بیماری ها انواع مختلفی دارند و قسمت های مختلف بدن را درگیر می کنند. به عنوان مثال ، لوپوس می تواند باعث ضعف و بی حالی عمومی شود و مفاصل ، ریه ها ، قلب ، کلیه ها ، پوست و … را تحت تأثیر قرار دهد.

علائم بالینی نارسایی کلیه

در نارسایی حاد کلیوی ، محتوای سموم مانند کراتینین در بدن در مدت زمان کوتاهی در خون افزایش می یابد و سپس سطح اوره افزایش می یابد. در نتیجه اندام فرد متورم است. البته تورم در نارسایی مزمن کلیه بیشتر دیده می شود ، زیرا این نوع نارسایی به تدریج اتفاق می افتد. علائم دیگر نارسایی حاد کلیه شامل بی اشتهایی ، حالت تهوع ، استفراغ و از دست دادن هوشیاری است. علائم نارسایی مزمن کلیه مانند علائم نارسایی حاد کلیه است ، اما به دلیل آن است آسیب در این نوع نارسایی به تدریج اتفاق می افتد و بدن با شرایط سازگار می شود و علائم بعداً ظاهر می شوند.

  • درد سینه: اگر پرده ای که قلب شما را می پوشاند (پریکارد) ملتاهب شود، ممکن است درد سینه را تجربه کنید.
  • تجمع مایعات: نارسایی حاد کلیوی ممکن است منجر به تجمع مایعات در ریه ها شود که در نهایت می تواند منجر به تنگی نفس شود.
  • ضعف عضلانی: زمانی که مایعات و الکترولیت – شیمی خون بدن شما – از تعادل خارج شود، ضعف عضلانی رخ می دهد. به خصوص سطوح بالارفته پتاسیم در خون شما خطرناک است.
  • بنابراین ممکن است فرد علائم بی اشتهایی ، حالت تهوع و استفراغ را تجربه نکند. در صورت نارسایی مزمن تأمین خون ، بیماران متوجه تورم اندام فوقانی یا تحتانی ، پلک های پایین و غیره می شوند. البته باید توجه داشت که تورم اعضای بدن ممکن است دلایل زیادی داشته باشد ، از جمله مشکلات قلبی ، مشکلات تیروئید و غیره ، بنابراین همیشه به مشکلات کلیوی مربوط نیست. دفع پروتئین در ادرار یا افزایش کراتینین در خون از دیگر علائم نارسایی کلیه است.

از نارسایی کلیه جلوگیری کنید

بیماران مبتلا به لوپوس باید تحت نظارت دقیق پزشکی منظم قرار گیرند تا از نارسایی کلیه جلوگیری کنند تا در صورت بروز علائم درگیری بتوانند درمان حمایتی دریافت کنند. استفاده منظم از داروهای لوپوس و معاینات منظم به موقع می تواند از بروز بیماری کلیوی در این بیماران جلوگیری کند. به همین دلیل ، بیماران دیابتی باید همیشه قند خون خود را در حد طبیعی نگه دارند و به طور منظم از داروها استفاده کنند. در این حالت می توان درگیری کلیه را به طور کامل به تأخیر انداخت و یا از آن جلوگیری کرد. بیماران مبتلا به فشار خون بالا نیز باید همیشه فشار خون خود را کنترل کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *