Home » دسته‌بندی نشده » نفروپاتی و اختلالات کلیه

نفروپاتی و اختلالات کلیه

نفروپاتی و اختلالات کلیه یکی از مهمترین دلایل آسیب و نارسایی کلیه است. قند خون بالا ، بار کلیه را افزایش می دهد. اگر بیماری کلیه در مراحل اولیه تشخیص داده شود. قابل درمان است و از پیشرفت سریع عفونت جلوگیری می کند.

نفروپاتی و اختلالات کلیه

نفروپاتی و اختلالات کلیه

اگر بیماری کلیه دیر تشخیص داده شود ، غیر قابل درمان است و می تواند منجر به نارسایی کلیه شود. اگر نارسایی کلیه وجود داشته باشد ، درمان دیالیز یا پیوند کلیه است. کلیه ها اندام های مهم و مهمی هستند. داخل آن میلیون ها رگ کوچک وجود دارد که به عنوان فیلتر و جدا کننده عمل می کنند. وظیفه کلیه ها جدا کردن مواد زائد از خون و دفع آنها از بدن است.

گاهی اوقات این سیستم جداسازی می تواند عملکرد نامناسبی داشته باشد. دیابت یکی از مهمترین دلایل آسیب و نارسایی کلیه است.
چگونه دیابت به کلیه ها آسیب می رساند؟

وقتی پروتئین می خورید و بدن آن را هضم می کند ، مواد زائد در طی هضم تشکیل می شوند. کلیه ها دارای میلیون ها رگ کوچک (مویرگ) نامیده می شوند که سوراخ های ریزی در دیواره های آنها وجود دارد. این سوراخ ها به عنوان فیلتر عمل می کنند و مواد زائد را از خون خارج می کنند.

خون شما هنگام عبور از این مویرگ ها. مولکول های کوچک زباله از سوراخ ها و به لوله های خروجی منتقل می شوند. به دلیل اندازه زیاد ، مواد مغذی مانند پروتئین ها و گلبول های قرمز نمی توانند از این سوراخ ها عبور کرده و در جریان خون باقی بمانند.
دیابت به این سیستم تقسیم آسیب می زند. افزایش قند خون باعث فشار بیشتر کلیه ها می شود و آنها مجبور هستند خون بیشتری را فیلتر کنند. این کار اضافی در طی سالها به مویرگها آسیب می رساند و در نتیجه شروع به فیلتر کردن و انتقال مواد مغذی مانند پروتئین ها می کند. این پروتئین های مفید از طریق ادرار دفع می شوند. وجود مقدار کمی پروتئین در ادرار میکروآلبومینوریا نامیده می شود.

اگر بیماری کلیه در این مرحله تشخیص داده شود (میکروآلبومینوریا) ؛ با درمان های خاص می توان از پیشرفت آن جلوگیری کرد. دفع بیش از حد پروتئین به نام ماکروآلبومینوریا به راحتی درمان نمی شود و در نهایت می تواند منجر به نارسایی مزمن کلیه شود.
در فرد مبتلا به نارسایی مزمن کلیه ، کلیه ها قادر به دفع مواد زائد نیستند و در نتیجه این مواد در بدن جمع می شوند. درمان نارسایی مزمن کلیه ، دیالیز منظم یا پیوند کلیه است.

چه کسانی به مشکلات کلیوی مبتلا می شوند؟

همه افراد دیابتی دارای مشکلات کلیوی نیستند. عوامل م involvementثر در درگیری کلیه شامل عوامل ژنتیکی ، کنترل قند خون و کنترل فشار خون است.

چگونه می توانم از آلوده شدن کلیه های خود جلوگیری کنم؟

شما باید قند خون خود را در حد طبیعی نگه دارید. کنترل دقیق قند خون 30 درصد احتمال درگیری کلیه را کاهش می دهد. همچنین ، در کنترل دقیق قند خون ، در کسانی که قبلاً میکروآلبومینوریا داشته اند ، در 50٪ موارد از پیشرفت بیماری به ماکروآلبومینوریا جلوگیری می شود. حتی مطالعات نشان داده اند که کنترل دقیق قند خون می تواند منجر به بهبودی کامل میکروآلبومینوریا شود.

داروها

اگر روش های فوق نمی توانند فشار خون شما را کنترل کنند. شما باید دارو بخورید چندین دارو برای کنترل فشار خون در دسترس است ، اما همه آنها برای بیماران دیابتی مناسب نیستند. برخی از این داروها ممکن است قند خون را افزایش دهند یا علائم افت قند خون را تسکین دهند. اکثر پزشکان از داروهایی در گروه بازدارنده های آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسینوژن به آنژیوتانسین (مهار کننده های ACE) برای درمان فشار خون بالا در بیماران دیابتی استفاده می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *