Home » دسته‌بندی نشده » مراقبت های بعد از پیوند کلیه

مراقبت های بعد از پیوند کلیه

برای بسیاری از بیماران ، مراقبت های بعد از پیوند کلیه فرصتی برای زندگی دوباره است. هنگامی که فردی که مدت طولانی از بیماری کلیوی رنج می برد بالاخره تحت پیوند کلیه قرار گرفته و گویی باران برکت بر سر او باریده است و دیگر مجبور نیست ساعتهای زیادی را در بیمارستان و مطب پزشک بگذراند ، او زمان بیشتری را برای رسیدن به فعالیت های مورد علاقه خود از دست داده است و احساس می کند در زندگی اش با آزادی بیشتری است. مسلماً بیمارانی که پیوند کلیه انجام داده اند ، باید از بسیاری از نکات برای مراقبت از کلیه جدید در زندگی خود پیروی کنند.

مراقبت های بعد از پیوند کلیه

مراقبت های بعد از پیوند کلیه

ورزش کردن

اگر قبل از پیوند کلیه تحت دیالیز قرار می گرفتید ، رژیم شما بعد از دریافت کلیه تغییر می کند. بعد از پیوند کلیه ، برای جلوگیری از فشار خون بالا ، هنوز باید غذاهای کم نمک و کم چربی بخورید و اگر مبتلا به دیابت هستید ، باید مرتباً قند خون خود را کنترل کنید. از متخصص تغذیه خود بخواهید یک برنامه غذایی سالم طراحی کند که برای شما و دانشگاه جدیدتان مناسب باشد.
پس از بهبودی از عمل جراحی پیوند کلیه ، می توانید یک برنامه ورزشی روزانه جدید را شروع کنید. ورزش باعث سلامت قلب و ریه می شود ، از افزایش وزن جلوگیری می کند و حتی باعث بهبود روحیه می شود. از پزشک خود بپرسید چه تمریناتی برای شما مناسب است ، چند بار و برای چه مدت می توانید ورزش کنید.

داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی

یکی از خطرات پیوند کلیه این است که بدن ممکن است کلیه جدید را رد کرده و با آن مقابله کند. رد کلیه پیوندی زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن متوجه شود کلیه به شخص دیگری تعلق دارد. برای جلوگیری از این اتفاق باید داروهایی به نام داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی یا داروهای ضد رد مصرف کنید تا سیستم ایمنی بدن ضعیف شود.

داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی و سایر داروها باید دقیقاً همانطور که پزشک تجویز کرده است ، مصرف شوند. اگر حتی یک بار دوز را فراموش کنید ، ممکن است کلیه جدید خود را از دست بدهید. بنابراین ، اگر مصرف دارو را فراموش کردید ، بلافاصله با پزشک خود مشورت کنید. البته مصرف داروهای ضد رد عوارض و خطرات خاص خود را دارد.
عفونت یکی از مهمترین عوارض مصرف این داروها است. از آنجا که داروهایی که سیستم ایمنی را سرکوب می کنند قدرت سیستم ایمنی بدن را کاهش می دهند ، بنابراین خطر ابتلا به عفونت به طور طبیعی بیشتر است. ناراحتی معده یکی دیگر از عوارض شایع این داروها است. در صورت بروز عوارض جانبی ، با پزشک خود صحبت کنید تا در صورت لزوم دوز یا نوع دارو را تغییر دهد.
با وجود عوارض جانبی ، مصرف داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی بسیار مهم است. این داروها وظیفه سالم و فعال نگه داشتن کلیه جدید را دارند.

اضطراب ، افسردگی و مسائل روانی

انجام پیوند کلیه یک اتفاق مهیج است زیرا تفاوت زیادی در زندگی ایجاد می کند ، بنابراین طبیعی است که بیماران بعد از جراحی احساسات مختلفی را تجربه کنند. اگر پس از جراحی احساس اضطراب ، افسردگی یا احساس گناه کردید ، بدانید که تنها نیستید. بسیاری از بیماران پس از عمل پیوند کلیه به دلایل مختلف با چنین احساساتی دست و پنجه نرم می کنند.
نوسانات روحیه یکی از عوارض مصرف داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی است.
ممکن است از سبک زندگی جدید خود دچار استرس یا اضطراب شوید.
• ممکن است به دلیل دریافت کلیه از اهدا کننده زنده یا متوفی احساس گناه کنید.
اگر مدت طولانی تحت دیالیز بوده اید ، ممکن است احساس گناه کنید که بیماران دیالیزی دیگر را رها کرده و به اندازه کافی دارای کلیه هستید.
• اعضای خانواده شما ممکن است تغییرات عاطفی مختلفی را تجربه کنند ، زیرا شما با سبک زندگی جدید خود سازگار می شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *